14 desember, 2008

Alt Går!


Tenn lys!

Tre lys skal flamme for alle som må sloss.

For rettferd og for frihet. De trenger hjelp av oss.

Må ingen miste motet før alle folk er ett.

Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett.


Berre 10 dager igjen til jul, og eg har bare kjøpt eit par julegaver... Men det er ikkje nåke problem, for eg har funne ut ka eg skal kjøpe, og då er jo over halve jobben gjort. Så planen er at no når Trond kjem heim, så tar vi oss en tur til by'n en formiddag og kjøper det vi mangler.
En grei måte å få det unna på.
Men kva dag det skal bli, veit eg no ikkje... Eg som trudde at bare vi fekk konserten unna, så var det meste gjort... Neida. Denne veka er det avslutninger på både skule og kulturskule og klubb og kor og så skal FRYD synge på JuleLutt i Førde på fredag.
Men vi får det nok til likevel. Alt går!

I dag har eg vore i by'n og sunge med koret. Veldig uvant å synge ute. Lite klang og akkustikkhjelp å få i Strandgata en søndag med åpne butikker. Det stod til og med en bil ved siden av oss og tuta! uoppdragen billist. Men det gjekk bra og folk klaga i allefall ikkje...

Og så har eg fått ved i dag. Så no kan eg fyre i peisen heile jula (hvis det blir vind). Reknar med vi har ved i lang tid no. Kjøpte 20 40l sekker. For tre år siden kjøpte vi et halvt mål, og det var tomt no i høst, så vi er ikkje storforbrukere av ved for å sei det slik...

I dag våkna eg til ei nyhet som virkelig gav meg angst. Husbrann på Herøy. To funne omkomne. huset hadde vore utleigd... Eg kjente det gjekk kaldt nedover ryggen på meg. Tok telefonen og ringte Trond. Heldigvis tok han telefonen, og han kunne fortelle at han ikkje jobber på Herøy, men på Harøy. Thank God for det...
Likevel så er det forferdelig med slike tragedier no rett før jul. Dei fann fire omkomne og alle var under 25 år... Tragisk.

No er det ei stund siden eg har lagt ut eit dikt, så i kveld vil eg dele eit vakkert med deg.

Det er kjærlighet som får oss til å blomstre -
ikke vårt utseende,

ikke vårt arbeid,

ikke våre ambisjoner,

ikke våre bragder,

ikke våre foreldre,
ikke vår status,

ikke våre drømmer.

Alt dette andre er fyllmasse,

drivstoff i våre liv.

Men det er kjærligheten

- hvem vi elsker,

hvordan vi elsker,

hvorfor vi elsker og at vi elsker

- som virkelig danner oss.
(Daphne Rose Kingma)

Men no er det kveld og eg skal ha min skjønnhetssøvn (nåke som betyr at eg må sove lenge...)
God Natt.

Ingen kommentarer: