09 desember, 2008

Fri til mammatid

Mot jul

Som`ren er borte
dagene korte,
men gjennom mørke, tåke og regn
langt i det fjerne
lyser en stjerne –
Betlehems-stjernen, det himmelske tegn.

Snart skal vi høre
klokkene føre
budskap om høytid i hjemmene inn.
Klart skal det klinge,
inn skal de ringe
julen for alle – i hjerte og sinn.

Eit dikt av Margrethe Munthe blir starten i dag.

Har endelig funne roen.
I allefall før det braker laust med "Jul hos kystnissane" torsdag og fredag.
Men det er då og no er no.

Har tatt meg en ettermiddag fri for å være mamma og lade opp batteriene litt. Det er viktig!
Vi har vore inne og leika og sett på film i dag. Gaven fra loftnissen i dag var en film om Marikken. Eg har aldri hatt et forhold til den figuren til Astrid Lindgren, men Marthea liker ho veldig godt, og ho og Torje har virkelig kosa seg med filmen.
Bendik har gått rundt her og "laga middag". Det blir masse luftboller og ventesuppe... Det er veldig kjekt å se at han begynner å bli stor. Ordene kjem som perler på ei snor, og han setter fleire og fleire ord sammen. Eg er fullstendig klar over at det sikkert bare er vi her i huset som skjønner alt han seier, men øvelse gjør mester. Han blir nok forståelig tilslutt.

I ettermiddag begynte det å snø masse. Det er blitt heilt kvitt ute. Skikkelig julestemning. Sist vi hadde snø endte det med ei holke som en sjelden har sett maken til. Alt stoppa opp. Så i kveld ser det ut til at en eller annen har funnet ut at snøen må bort fra veien med en gang. Den siste timen har brøytebilen kjørt fram og tilbake her forran huset i ett. Det høyres nesten ut som om asfalten også skal vekk... Men eg skal ikkje klage. Det blir no brøyta!

No virker det som betennelsen min er på skikkelig retur. Ingen vondt i dag, så no skal eg få fram ull og ikkje fryse meir. Eg vil ikkje få dette en gang til.

Siden eg begynte med eit dikt så tenkte eg å slutte med eit bilde i kveld.
Eit bilde av mine deilige barn.
Dette bildet tok vi i september. På toppen av Hovlandstøylen.
Dei har ærleg fortent medaljene sine! Er ei ikkje nydelige???

Ingen kommentarer: