03 desember, 2008

Kem sa rolig førjulstid!?

"I år skal eg ha ei rolig førjulstid..."
Jaggu sa eg smør!
I dag har eg farta rundt som en jojo og no er hodet mitt så fullt at det kjennes ut som et eller anna er på vei ut øyrene!
Men eg klager ikkje!
Eg er kjempe heldig som har en jobb som lar meg få øse ut
med ville ideer og der kreativiteten bobler over.
Kan ikkje bli bedre!
Men hektisk no før jul, det er det!

Dagen i dag begynte som vanlig; tidlig.
Ungane var klar til kalenderopning kl 07.00.
I dag var det Marthea som fikk åpne.
Den der Loftnissen er en rettferdig fyr.
Kvar sin dag å åpne.
I dag var det film om Pippi.
Så flott å ha en Loftnisse som er like glad i Astrid Lindgren sine filmer som det eg er.
God smak den der oppe...
Klokka halv ni var alle fire ungane levert, og eg kunne ta på masse klær og lufte hunden.
I dag gjekk vi over Knapstadmarka og han fekk lov å springe fritt!
Då var han lykkelig!
Han fekk løpt av seg en del energi.
Full rulle heile tida.
Det var så fantastisk flott oppe på marka i dag tidlig.
Rimfrost over alt og heilt vindstille.
Eg hadde faktisk vore glup nok til å ta med fotoapparat, så eg fekk tatt litt bilder.
Det var sjølvsagt ikkje alle bildene som blei like bra, men nåkken blei rett og slett fine,
om eg skal få sei det sjølv.
Du kan no bare se...
Ferdig på tur var det bare å komme seg på jobb.
Der var det først litt musikkterapi,
og så var det manusforfatting og dialogskriving som stod på planen,
før dramaelevene kom stupande inn døra.
15.00 var det middag hos bestemor med påfølgende overlevering av unger.
Ho passa dei til mamma var ferdig på jobb.
Når middagen hadde lagt seg bar det tilbake på jobb.
Musikkbarnehage og grunnopplæring skal være med på Julekonserten, så då må vi ligge i hardtrening for å få dei små med på leiken.
Så tilslutt var det øving i FRYD.
Og etter det var eg heilt ferdig og veldig klar for å sette meg ned med pc'n og bare sløve.
En hektisk dag, men det er bare sånn det er rett før jul!

Det er heldigvis ikkje kvar dag det er sånn.
Onsdagen er rimelig spesiell,
men no før jul er det fleire og fleire dager som er sånn.
Det er då det er viktig å kunne sette seg ned i godstolen og bare innse at huset flyter
og at det kjem til å gjør det når eg står opp om morra'n og.
Det er greit det. Med rot,altså. Du veit kor du har det, men det er dessverre en voldsom spredningsfare, så tilslutt er det over alt...

I kveld vil eg slutte med eit flott dikt av Arne paasche- Aasen:

Bruk dagene godt!

Det gagner seg så lite
hva godt du har ment,
om ikke du gjør det
før alt er for sent.

For sent er for sent.
Det er alt en kan svare.
Din kjærligste tanke,
ditt varmeste ord
er blomster som visner
mens såkornet gror.

Det er ikke nok
at vi stadig får høre
om alt det du engang
har tenkt å gjøre!

En dag lukkes døren
for det du har tenkt!
Den dag er hver eneste
mulighet stengt!
Det haster! Du må ikke
nøle så lenge
at dagene stjeler
den tid du kan trenge.

Et skjebnetungt ord
er det nakne: For sent!
En nådeløs dom,
men svært ofte fortjent!

Og om du vil slippe
å høre det siden:
Bruk dagene godt
mens du ennå har tiden.

Eit visdomsord for fleire enn meg, trur eg...

Men no er det kveld er i huset.
Natta.

Ingen kommentarer: