26 desember, 2006

Romjulstanker




"Gammal vane er vond å vende" er det nåkke som heiter. Sånn er det nok blitt her i gården, for eg tenker nesten berre på blogging... Og siden eg har vore så trøtt dei siste gangane eg har oppdatert, fann eg ut at no skulle eg lage ei skikkelig juleoppdatering. Julegavane er alt tatt i bruk, og nåkken av dei er alt komt i vaskemaskina eller blitt spist opp. Vi fekk veldig masse fint til jul både store og små. Dei største ungane fekk seg saccosekker og Torje fekk seg lenestol, så no er golvet forran tv'n fullt av møblement. Og dei blir flittig brukt no i romjula. Masse spennande på tv som må sjåast på. Sjølv om eg ikkje heilt liker at ungane bruker store deler av dagen forran tv'n så er det greit no, for ute regner det fortsatt og det er begrensa kor lenge dei klarer å leike uten stopp.

No når alle pakkane er åpna så har vel det ein kallar for julefred senka seg her i Røverhuset. Det har vore deilig med jul i eige hus og svært koselig å ha familien på julemiddag. I går var vi heime heile dagen, med unntak av den årlige julefrukosten hos bestemor og bestefar. Uten den blir det ikkje skikkelig jul. Då er alle samla til god frukost og det er veldig koselig.
På ettermiddagen kom Nina og Tommy bort og då spiste vi oreo kake og drakk vin. Veldig godt kvar for seg, men ikkje så godt sammen... Så vi tok kaka først og vinen etterpå.

Planen for i dag var å gå oss en lang tur og få ei skikkelig dose med frisk luft, men den planen blei fort lagt på hylla når vi stod opp og såg at det ausa ned igjen. Det var så flott i går, og vi hadde jo håpa på at det kunne være sånn i dag og, men det blei ikkje sånn, så då får vi ta det en anna dag.

I morra skal eg ha jentekveld her. Då skal vi samlast, jentene fra klasse 6A på Florø Barneskole 1991. Karianne skal koke og vi andre skal nyyyte... Det er fjerde året vi har julemiddag og det er kjempekjekt. I år er det kamskjell, and og ostekake som står på menyen... Får vatn i munnen berre ved tanken på det...


Dette diktet her er så flott at eg ville dele det med dåkke. Nåkke å tenke på no som vi snart går inn i et nytt år og mange skal begynne på et nytt og bedre liv...

Hvis

Hvis du kan bli på post når man forlot deg

og holde hodet klart når alt slår klikk,
hvis du kan tro når alles tvil står mot deg,
men også våkent lytte til kritikk;
hvis du kan gå i ventetidens lære
og møte løgn - med sannhet som ditt svar,
og møte hat - du ikke selv vil nære,
men tie med hvor klok og god du var.

Hvis du kan ferdes fritt på tankens veier,
og drømme - uten selv å bli fordrømt,
hvis du kan møte nederlag og seier,
som to bedragere du selv har dømt;
hvis du kan tåle at ditt ord forvrenges
til usselt pjatt i demagogens munn,
hvis du kan se ditt livsverk søndersprenges,
og atter bygge det på naken grunn.

Hvis du kan våge alt på samme terning,
et enkelt kast på livets spillebord,
og tape alt - og gjenoppta din gjerning,
men aldri nevne tapet med et ord;
hvis du kan ta din tørn og ikke gi deg,
men sette inn hver fiber i din kropp
og holde ut når alt forstummer i deg
unntagen viljens røst: «Gi aldri opp!»

Hvis du kan si til massen hva du mener,
og selv blant konger være den du er,
hvis du er alles hjelper, ingens tjener,
og venn og uvenn står deg like nær;
hvis du kan fylle hvert minutt av tiden
med seksti solsekunder,
- da som lønner jorden din med alt som finnes i den,
og - enda mer - du er en mann, min sønn!

Eg håper dåkke alle koser dåkke og tar det med ro no i romjula, for det skal eg gjør.


Hadet!

Ingen kommentarer: